DEVAM: 111. Müstehaza
İki Namazı Birleştirir Ve İkisi İçin Bir Gusül Eder Diyenlere (Delil Olan
Hadisler)
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ يَحْيَى
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ
إِسْحَقَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ بْنِ
الْقَاسِمِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّ
سَهْلَةَ
بِنْتَ
سُهَيْلٍ
اسْتُحِيضَتْ
فَأَتَتْ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَمَرَهَا
أَنْ تَغْتَسِلَ
عِنْدَ كُلِّ
صَلَاةٍ
فَلَمَّا
جَهَدَهَا
ذَلِكَ
أَمَرَهَا
أَنْ
تَجْمَعَ
بَيْنَ
الظُّهْرِ
وَالْعَصْرِ
بِغُسْلٍ
وَالْمَغْرِبِ
وَالْعِشَاءِ
بِغُسْلٍ
وَتَغْتَسِلَ
لِلصُّبْحِ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
ابْنُ عُيَيْنَةَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ الْقَاسِمِ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
امْرَأَةً
اسْتُحِيضَتْ
فَسَأَلَتْ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَمَرَهَا
بِمَعْنَاهُ
Aişe (r.anha)'dan,
demiştir ki; Sehle binti Süheyl istihaza oldu ve Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e istihazanın hükmünü sormaya geldi. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) de ona her namazda gusletmesini, bu kendisine ağır gelince öğleyle
ikindiyi bir gusülle, akşamla yatsıyı da bir gusülle birleştirmesini ve sabah
için de ayrıca gusletmesini emretti.
Ebu Davud dedi ki;
"Bu hadisi İbn Uyeyne Abdurrahman bin Kasım'dan; o da, babasından,
"bir kadın istihaza oldu ve Resalullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
sordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de ona emretti... (yukarıdaki
hadisin manasını naklen)" şeklinde rivayet etti.
Diğer tahric: Darimi,
vudu'; Ahmed b. Hanbel VI, 119.
AÇIKLAMA: Bu hadis için Beyhaki, Ebu Bekr bin İshak'ın
"Meşayihimizden bazısı, bu haberi ibn ishak ve Şu'be'den başka hiç bir
kimse Resulullah (s.a.v.)'e kadar ref' etmemiştir" dediğini nakleder. Bu
hadis için Anzatü'l-Ahvezi'de (ma'lul) denilmiş fakat illet yönü beyan
edilmemiştir.
Tahavi
bu hadisi tahric ettikten sonra, "bu, bu hükmün evvelki eserlerdeki hükmü
(her namaz için gusletmeyi) neshettiğine delalet eder, dediler"
demektedir.
Hattabi,
bu kadınla, her namaz için yıkanması emredilen kadının durumlarının aynı
olduğunu, ancak Resulullah bu kadına her namaz için yıkanmak zor geldiği için
iki namazı birleştirmeye ruhsat verdiğini söyler. Hattabi devamla Hanefilerle
İbn Museyyeb, Sufyan es-Sevri, Hasen ve Zühri gibi bir teyemmümle iki namazın
farzını kılmayı caiz görenlerin bu hadise dayandıklarını söyler. Malik, Şafii,
Ahmed ve ishak'a göre bir teyemmümle iki vaktin farzı kılınamaz. Her biri için
ayrı ayrı teyemmüm yapılmalıdır. Ali, İbn Ömer, İbn Abbas, Nehai, Şabi ve Katade'den
de bu şekilde rivayet edilmiştir.
Hanefi
ulemasınca suyun bulunmadığı yerde teyemmüm abdest yerine geçer, bir abdestle
birden fazla namaz kıhnabildiği gibi bir teyemmümle de birden fazla namaz
kılınabilir.